STAPPEN OP HET STRO IN DE STAL – Was er in 2023 een week zonder slecht nieuws? Een week zonder zorgen? Even een poosje geen sombere berichten? We weten wel beter. Er ging geen maand voorbij of er was wel weer ergens in de wereld een crisis. Soms veraf, soms ook dichtbij. In je persoonlijke leven misschien. Niemand komt immers zonder kleerscheuren door de tijd.

Maar op het einde van het jaar denken velen aan het allereerste Kerstfeest. Ook in Groningen viert men in Stad en Ommeland dat Jezus is geboren. We horen weer de enthousiaste stemmen van de herders. Er klinkt een echo van de hemelse engelenzang.
En we zetten voorzichtig een paar stappen op het stro in de stal.

Daar staat de kribbe met het kind. Het kind dat zal laten zien, bescheiden en kwetsbaar, dat er iemand is die om je geeft. Dat deze wereld, waar het soms zo donker en somber is, niet wordt vergeten. Dat het altijd de moeite waard is om het kwade met het goede te bestrijden. En dat we in de liefde de zin van ons leven kunnen vinden.

Daarom is de Kerstnacht speciaal. Niet omdat het een sluitstuk vormt van winterwonderweken vol glitter en glamour. Niet omdat ineens alles als bij toverslag begint te schitteren en te schijnen. Maar wel omdat er toch een soort gouden gloed komt te liggen over dat stro in de stal. Want dit kind, deze koning, biedt de wereld iets belangrijks aan. Iets wat hoop geeft en moed. Liefde die niet voorbijgaat, maar blijft.

De Protestantse Gemeente van Grijpskerk en omstreken en de Nederlandse Gereformeerde Kerk Grijpskerk wensen iedereen gezegende Kerstdagen toe!

Kerstnachtdienst in de kerk in Niezijl, Hoofdstraat 54
24 december 2023, aanvang 21.00 uur
Voorganger: ds. Jan Kroon
Muziek: Ronald Folkerts